وزیر خارجه طالبان پیام تسلیت ملت افغانستان را به کاظمی قمی ابلاغ کرد افغانستان، غم‌شریک مردم ایران کنسولگری افغانستان در مشهد: ما و مهاجران افغانستانی دعاگوی دولتمردان ایران هستیم طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کنیم سازمان ملل: تغییرات اقلیمی اثرات ویرانگری بر مردم افغانستان دارند هشدار در رابطه با خطر وقوع سیل در ۱۲ ولایت افغانستان (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قربانیان سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر رسید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تلفات حمله به گردشگران خارجی در بامیان به شش تن افزایش یافت هشدارها درباره خطر فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان پس از وقوع سیل هشدار درباره وقوع سیل در ۱۶ ولایت افغانستان سخنگوی وزارت خارجه اقدام تروریستی بامیان را محکوم کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات اقلیمی سد سلما در هرات پر شد | هشدار درباره وقوع سیل در هرات سیل در ولایت غور افغانستان جان ۵۰ نفر را گرفت + فیلم و عکس غربت ناشران افغانستانی در جشن کتاب ایران در حمله افراد مسلح ناشناس ۴ گردشگر خارجی در بامیان کشته شدند هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر هلال احمر از ارسال اقلام امدادی به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد آغاز موج جدید بارندگی و احتمال وقوع سیلاب در افغانستان از جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۳۵۰ میلیون دلار ارزش داد و ستد تجاری میان افغانستان و ایران

  • کد خبر: ۱۳۹۲۴۲
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
۳۵۰ میلیون دلار ارزش داد و ستد تجاری میان افغانستان و ایران
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت در ۶ ماه اول سال جاری بیش از ۳۵۰ میلیون دلار داد و ستد تجاری میان افغانستان و ایران صورت گرفته‌است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عبدالسلام جواد؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت  در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ افغانستان به ارزش ۵ میلیون دالر کالا به جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است.

عبدالسلام جواد افزود وزارت صنعت و تجارت در صدد افزایش ابن صادرات می‌باشد و تا آخر سال جاری احتمال بالا رفتن رقم صادرات به ایران نسبت به سال‌های گذشته می‌رود.

بربنیاد گفته‌های جواد، اقلام صادراتی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران شامل تار نخ، کشمش، بادام، عصاره نباتی، پنبه و زیره بوده است.

جواد همچنین خاطرنشان ساخت که در این جریان تاجران افغانستانی به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار کالا از جمهوری اسلامی ایران وارد کرده‌اند که اقلام وارداتی شامل نفت، بنزین، گازوئیل، گاز مایع، سیمان و برق بوده است.

جواد در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که طالبان به ویژه وزارت صنعت و تجارت در صدد گسترش روابط تجاری افغانستان با همسایه غربی اش می‌باشد.

عبدالسلام جواد اشاره کرد: "در نشستی که میان نورالدین عزیزی؛ سرپرست وزارت صنعت و تجارت و حسن کاظمی قمی؛ نماینده جمهوری اسلامی در امور افغانستان برگزار شده بود، روی گسترش روابط تجاری تاکید شده است. "

این در حالی است که امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با سید حسن مرتضوی؛ معاون سفارت ایران در کابل تاکید کرده بود که زمان آن فرارسیده که معاملات اقتصادی میان افغانستان و ایران بیشتر شود.

متقی از دولت ایران خواسته بود که در بخش تجارت و ترانزیت با افغانستان سهولت‌های بیشتری فراهم سازد.

سیدحسن مرتضوی نیز اطمینان داده است که کشورش به منظور تقویت مناسبات تجارتی با افغانستان، سهولت‌های لازم را فراهم خواهد کرد.

منبع: YJC

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->